Hamilelikte Kediler

Hamilelik sürecinde kedilerden insanlara bulaşan en önemli hastalık toxoplasma enfeksiyonudur. Etkeni Toxoplasmosis gondi adındaki parazittir.

Bulaşma kedi dışkısıyla temasla mümkündür. Dışkıyla bulaşık meyve ve sebzelerin iyi yıkanmadan ve iyi pişirilmeden tüketilmesi veya enfekte sebzeleri tüketen sığırların etlerinin iyi pişirilmeden tüketilmesi durumunda gebeliğin düşmesi, erken doğum ve anomali oluşumu riski vardır.

Enfekte olan kedi 14 gün boyunca hastalığı bulaştırabilir. 2 hafta sonra bulaşıcılık geçer ve tekrar hastalanıp bulaştırmaz. Sokak kedileri genelde yavruluk dönemlerinde bu hastalığı geçirirler ve bağışıklık kazanırlar.

Etken insana dışkıyla temasla geçtiği için kedilerin kumları günlük olarak (günde en az 1 kere) değiştirilmelidir ve olabildiğince anne adaylarının yapmaması gerekir. Eğer kum temizliğini yapacak başka birisi yoksa mutlaka koruyucu eldiven giymeli ve temizlik işlemi bittikten sonra ellerini bol su ve sabunla yıkamalıdır. Eğer kediniz çiğ et veya çiğ süt tüketmiyor ve evden dışarı çıkmıyorsa enfekte olması ve size enfeksiyonu bulaştırması riski teorik olarak mümkün değildir. Kedilerinizin evden çıkmasına müsaade etmeyin ve düzenli aşılamalarını yaptırın. Gebelik süreci boyunca minik dostunuzu evden göndermeniz gerekmez ve başka kedilerle temas etmeniz mümkündür. Ancak temastan sonra ellerinizi bol su ve sabunla yıkamayı unutmayın.

Hamilelikte Köpekler

Gebelik sürecinde köpekten size geçecek başlıca 2 enfeksiyon vardır. Bunlardan birisi kuduz diğeri ise hidatik kisttir. Kuduz zoonoz (hayvanlardan insanlara bulaşan) bir hastalıktır. Eğer bir köpek sizi ısırır ise o bölgeyi bol su ve sabunla yıkamalı, sonrasında bir sağlık kuruluşuna başvurulmalıdır. Hidatik kist ise etkeni bir parazit olup hamilelikte bir soruna sebep olmasa da anne için risk oluşturabilir. Bu iki hastalıktan korunmanın yegane yolu ise patili dostlarınızın aşılarını ve anti paraziter uygulamalarını düzenli olarak yaptırmaktır.

Hamilelikte Kemirgenler

Hamster gibi kemirgenlerden insanlara bulaşan Lenfositik Koriyomenenjit virüsü gebelikte risk teşkil etmektedir. Temas veya solunum yolu ile insanlara bulaş olur. Etken direkt bebeğe geçer ve doğum sonrası zeka geriliği, görme bozukluğu ve sara hastalığı gibi hastalıklara sebebiyet verebilir. Bu yüzden gebelik süresi boyunca kemirgen beslemeye başlamamak daha uygun olacaktır.

Yani aşılama, antiparaziter uygulamalar ve hijyen kurallarına uyulması durumunda evde kedi ve köpek dostlarınızla birlikte gebelik sürecinizi tamamlamanızda her hangi bir engel yok.