Köpeklerde mantar hastalığı erken dönemde tedavi edilmediği takdirde köpekler için tehlikeli olan bulaşıcı bir hastalıktır. Hastalığa sebep olan mantarlar sporlar üreten parazitik organizmalardır. Peki mantar insanlara bulaşır mı sorusunun cevabı ise maalesef evettir yani zoonoz karakterlidir. Sonbahar aylarında daha sık görülme eğilimi vardır. Özellikle 12 aydan küçük yavru köpeklerde görülmektedir.

Bulaşma; mantarlı başka hayvanlarla yakın temasla olabildiği gibi soluma yolu ve derideki yara-çiziklerden de bulaşabilir. Yani minik dostlarımız yürüyüş esnasında dahi topraktan bu etkeni alabilir. Ayrıca bağışıklık sistemi baskılayıcı (immunsupresif) ilaçlar ve antimikrobiyal ilaçların uzun süreli kullanımları da mantar enfeksiyonun bulaşma riskini arttırdığını gösteren çalışmalar mevcuttur.

Pek çok mantar etkeni bulunmaktadır. Her etken spesifik olarak farklı bölgeleri hedef alsa da genelde deri ve mukozalarda lezyon, tüylerde dökülme ve kızarıklık gibi belirtileri vardır. Mantar genellikle kulak, bacak ve kuyruklarda yerleşim gösterir. Vücuda ilk yerleştiği zamanlarda pek fazla belirti göstermezken zamanla belirtilerin şiddeti artmaktadır. İlk başlarda bölgeyi sürekli yalama ve çiğneme isteği olarak başlar. Daha sonra deride kötü koku ve bölgede tüy dökülmeleri başlar. Depresyon, agresyonla birlikte iştahta azalma görülür. Mantarın yerleştiği bir diğer bölge ise ağız içidir. Ağızda kötü koku, pamukçuk oluşumu, iştahta azalma ve sürekli salya akımı görülür. Mantar idrar yollarına da yerleşebilmektedir. Bu durumda idrara çıkmanın azalması hatta durması, mide bulantısı ve kusma, halsizlik ve ilerleyen dönemde kanlı idrar görülebilmektedir.

Mantar enfeksiyonu ölümcül müdür? İmmun (bağışıklık) sistemi düşük olan hayvanlarda ölümcül olabilmektedir. Ancak immun sistemi güçlü olan sağlıklı hayvanlarda, yayılma eğilimi gösteren şiddetli mantar enfeksiyonları da ölümcül olabilmektedir.